EN HELT SPESIELL KONSERT!

 

Du tok et enda fastere grep om hånden min og ga meg en god og trøstende klem.Lite visste vi da at det skulle komme en tid hvor du trengte mange av dem. 

Kjære Bettan!

Du fikk en spesiell plass i hjertet mitt allerede som barn. Stemmen din ble som en ukjent venn som jeg danset og sang høyt sammen med da jeg var glad og fant ro og trøst hos da jeg var sår og lei meg. Du hjalp meg igjennom mange tøffe og såre stunder igjennom oppveksten. Tider med ensomhet og mobbing. Jeg var bare 10 år gammel da vi hadde vår første brevveksling, og 12 år da jeg var på min aller første konsert.  Det har blitt mange brev, konserter, og møter siden den gang.  Jeg gir deg også litt av æra for at jeg også i sin tid fikk Werner inn i livet mitt. Det var nemlig på din konsert vi møtes for første gang. I tenårene ble det han jeg var nærmest av dere to. Men du har alltid hatt en stor plass i hjertet mitt og for to år siden kom du enda tettere innpå livet mitt. Du tok et enda fastere grep om hånden min og har aldri sluppet den den siden. 


 

7 November 2014 skulle jeg få oppleve en av de sterkeste, vakreste og mest rørende konserter noensinne.  Hjertet var i sjokk og sorg etter jeg dagen før hadde fått vite at en av mine aller nærmeste var blitt alvorlig syk. Du var en av veldig få jeg snakket med både før og etter sjokket kom. Jeg var nummen og overveldet av følelser men likevel fast bestemt på å dra på konserten som avtalt. Musikk er like viktig som luft for meg. Musikk er for meg som en trofast venn som aldri svikter. Musikk roer meg når jeg er sint, trøster meg når jeg er trist, holder meg med selskap i ensomme stunder og den gjør meg først og fremst lykkelig og glad. Musikk har alltid gitt meg en enorm styrke når ting har vært vondt, derfor visste jeg hvor viktig det var å dra nettopp denne kvelden.  Du delte scenen med Tor Endresen. Det ble vakkert, sterkt og emosjonelt der dere tryllet fram mange musikalske duetter og perler som jeg tidligere har hørt deg fremføre sammen med Werner.  Du hadde selv sørget for at jeg og de to venninnene mine ble satt på første rad. 


Du så meg i øynene og ga meg et “Jeg forstår alt blikk”. Du smilte og gjorde alt som sto i din makt for at jeg skulle få en fin og uforglemmelig kveld. Det fikk jeg også selv om tårene rant.

Plutselig sto du der. Du klemte meg lenge. Vi trengte ingen ord. En god klem kan si mer enn tusen ord. Jeg tørket tårer og sa inni meg : Werner? Det er du som har sendt henne til meg ikke sant?  Jeg føler det. Han som sa jeg aldri skulle føle meg alene sender meg en av sine beste og tryggeste venner i sitt sted når han ikke kan være der selv. Mange vil nok kanskje tenke at du med din timeplan ikke har tid til å utvikle vennskap med mennesker som er litt på siden av hverdagen din. Jeg kan da fortelle verden om en venn som har vært der på en enestående måte de siste årene. En sterk, uredd og omsorgsfull venn som jeg har mange fine, sterke og ærlige samtaler med.  En venn som ringer i de tøffeste stunder og som også tok meg i armene sine samme dag som en av mine nærmeste venninner ble bisatt i fjor. 


Dette er hele er hele Norges Bettan som Norge har sørget sammen med etter hun mistet sin kjære Tor i sommer.

Min venn som to år tidligere utnevne seg selv som “ekstramamma” og som jeg blitt sterkt knyttet til. Du har selvsagt et stort nettverk av familie og venner som gir deg styrke og hvile, men det er likevel rørende å ta innover seg hvor stødig og sterk du har stått og kommet deg igjennom disse månedene.Du har til dags dato aldri trukket deg unna verken venner, jobb eller publikum.

Vi har hatt jevnlig kontakt helt siden dagen etter det skjedde. Jeg glemmer ikke den første telefonsamtalen 2 uker etter begravelsen. Det var sterkt men også utrolig fint og høre stemmen din.  Hver gang jeg har truffet deg og jentene denne sommeren har jeg tenkt på denne spesielle konserten for 2 år siden.  Kvelden det virkelig gikk opp for meg at en god klem kan si og gi mer trøst enn tusen ord. 

 

Jeg vil alltid være veldig glad i deg kjære Elisabeth!

 

1 kommentar
    1. Kjære Silje. Tenk å få ord og tanker som dette. Noe riktig har man gjort i denne verden. Glad i deg og tusen takk. 🌺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg