SØSTEREN I HJERTET!

Å ha en bestevenninne var aldri en selvfølge i livet mitt.  Da du kom inn i livet mitt var jeg fraflyttet ei lita bygd som hadde latt meg kjenne hvor nådeløst ensomheten kunne være.

Kjære Birgitte.

I år kan vi se tilbake på et 25 år gammelt vennskap. Et vennskap mellom to venninner som har hatt og har den dag idag enormt glede av hverandre. To venninner som fikk dele store deler av oppveksten sammen.

Jeg husker det som det var i går hvordan vi litt sjenert kikket på hverandre den første dagen vi traff hverandre.  Lite visste vi da hvor mye vi kom til å bety for hverandre. En av de første minnene jeg husker sammen med deg er da vi tøyset og tullet og gjemte oss under trappa på skolen. Vi var flere også. Det var så gøy.  Jeg husker ennå den fantastiske følelsen av å endelig være inkludert. Jeg husker så godt hvordan vi flirte og lo og håpet at ingen lærer eller assistent skulle oppdage oss. 

Vi gikk i ulike klasser og har hele tiden hatt ulike venner, men det tok ikke lang tid før vi gikk ut og inn hos hverandre. Vi bakte kake, malte og skrev i hverandres skoledagbøker.
Vi har en hel skattekiste av gode minner. Fredag eller lørdagskos. Vi snakket om gutter, så jentefilmer, grein og lo om hverandre  Vi er begge vokst opp i hjem hvor vi ble bortskjemt på kos og hygge.  Vi har alltid kost oss masse og det har aldri manglet på hverken  god mat eller kaker hos noen av oss. 

Vi har så mye å se tilbake på. Hytteturer,  Speiderleir,  Handikap-leire, konserter, shoppingturer til Oslo for å nevne noe.  Gode kvelder med serier og avslapping eller gode venninnedøgn med god mat, vin og gode samtaler langt ut i natten. 

I årevis besto vennskapet av mest glansdager. Vi delte mest glede. Det var sjelden noen form for krangel eller gnisninger mellom oss. Men i underbevisstheten lå nok både ulikheter og en taus kamp om å ville heve seg litt over hverandre i tenårene og begynnelsen av 20 årene. Noe som resulterte i at vi skli sakte men sikkert fra hverandre.

Hvem av dem som kjenner oss idag vil tro at vi faktisk  var fra hverandre i fire år?  Det var sårt lenge. Men jeg spør meg selv idag om det på en måte også var nødvendig? Vi vokste og modnet på disse årene og da vi traff hverandre en vårdag fire år senere var det med et dypere perspektiv på livet. Vi hadde begge mistet en nær venn og sett en annen sårbarhet ved livet. Vi tok hverandres hender og så oss aldri mer tilbake etter denne dagen.  Vennskapet har utholdt mye og lært oss mye, spesielt de siste årene.  Sykdom og sorg. Ulike reaksjoner. Ulike valg. Det har vært fryktelig tøft til tider for oss begge. Men det har også ført oss nærmere på en god måte. 

 

Det er forsatt gleder vi er best på. Takk for at du motiverer til nye ting enten det er togturer til nye byer eller å prøve nye matretter som da jeg meget skeptisk spiste sushi for første gang for 6 år siden.Vi ler hjertelig av dette idag som det går ned på høykant. Vi har ulike liv, mens du for lengst har funnet lykken med din kjære Ole er kjærligheten et felt i livet mitt som lenge har vært vanskelig for meg. Du og min mor har  hatt en ertende, lun humor rundt mine håpløse valg av kjærester. Takk for den ydmyke varme støtten du ga da hele sannheten om hvorfor kjærligheten er så vanskelig endelig kom på bordet.  Vennskapet er så solid at det av og til kan gå uker uten at vi ser hverandre. Det er godt å kjenne på at tryggheten og den avslappende roen vi finner i hverandres selskap er den samme tross alt vi har vært igjennom. 

Vi har alltid hatt og gitt plass til andre venner. Vi har mange felles men også noen egne.  Du har møtt dem alle. Jeg smiler over fjorårets blinkskudd med min kjære “tante” Bettan som du vet jeg er så glad i. De fleste venner tilfører oss glede, men du vet jeg også har kjent noen såre skuffelser og svik på kroppen de siste årene. Takk for at du har vært der med meg igjennom det.  

 

  Min kjæreste venninne  GRATULERER SÅ MYE MED DAGEN! 

Jeg er uendelig glad i deg Birgitte. Du vil for alltid være en kjær søster i hjertet mitt. 

 

 

 

 

 

1 kommentar
    1. Hello There. I discovered your weblog the usage of msn. That is a really well written article.
      I’ll be sure to bookmark it and come back to learn more of
      your helpful information. Thank you for the post.
      I’ll definitely comeback.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg