BREVET FRA TANTE.


Til de vakreste.

 Det er livets vakreste privilegium å få være tante.  Dere er min aller største stolthet og min aller største glede.

Jeg var 16 år da jeg ble tante for første gang.Ei lita jente kapret hjertet mitt. Hjertet mitt rant over av stolthet. Jeg tok henne inntil meg og visket i øret hennes : Jeg skal alltid være her for deg. Jeg holder forsatt fast ved det løftet jeg har gitt dem alle fem. Jeg vil alltid være her. Lytte. Trøste og skjemme dem bort. Gi rom for både latter, samtaler og trygghet i livets mange faser.  Etter Ida kom til verden har jeg vært så heldig og bli tante til fire til. Jørgen, Victoria, Amalie og Magnus.  

 

Å bli tante ga livet en ny mening. En ny glød, og en helt egen glede. Jeg er stolt tante til en flink håndballjente og en  tøff gutt som spiller innebandy. Det er alltid stas når vi treffes.

Magnus du er en skravlete, blid, godgutt som er raus på smil og  klemmer og jeg kan ikke annet enn å smile når du mer enn gjerne  viser og forklarer tante både dataspill og andre ting du liker å holde på med. Jeg mistet en kjær venn året før du ble født. Lite visste jeg at det var nettopp Jan Werner mammaen og pappaen din hørte på bare timer før du ble født. Noen vakrere påminnelse på at livet går videre kunne jeg ikke fått det året.   

Amalie du er en aktiv og søt jente. Sosial, sporty og eventyrlysten. Jeg er veldig stolt av deg og ser frem til flere fine jentedager sammen hvor vi skal gå på cafe, shoppe og kose oss sammen. Jeg gleder meg til å høre om reisen du skal på og de mange spennende opplevelsene som venter på deg nå som du snart trer inn i tenårene. 

Dere tre eldste  som går på videregående rører tante dypt når dere tross deres aktive ungdoms liv fryder dere over å komme på besøk til tante. 

 Ida. Du kapret hjertet mitt først. Vi har alltid hatt et spesielt og nært forhold. Du er dyp. Reflektert og sterk.  Vi har ledd og grått sammen og delt hemmeligheter. Jeg glemmer aldri de herlige små filmene du laget til meg hver bursdag og jul i årevis. De var så fine. Personlige. Med musikk, tekst og ord du vet rørte meg helt inn i hjerteroten. Vi har sterke og fine samtaler om livet på godt og vondt og jeg føler vi forstår hverandre på en utrolig fin måte. 

 

Victoria. Jeg husker de herlige lyse krøllene dine. Sutten. Skøyerfjeset. Latteren og tårene. 

Du er viljesterk, målbevisst og flink til å kombinere både skole og jobb, Du er morsom, har lett for å le og gråte ( av rørende jentefilmer akkurat som tante) Du er moden og deler mange fine tanker om tro, håp og kjærlighet. Et nydelig eksempel på hvor nære vi er da du møtte tante på skolen din før jul. Tante gikk på samme videregående i sin tid og jeg ble glad og rørt da du stolt kom bort og hilste på tante og Trine en gammel lærervenn jeg treffer av og til. Jeg fryder meg over at du er så åpen og glad for og ha tante.



 

Jørgen du har alltid vært glad i og være ute i naturen. Jeg husker hvordan du som liten nysgjerrig løftet på hver stein på jakt etter insekter og små kryp. Idag er du rene Lars Monsen der du legger ut på spennende turer i skogen og på vidda med kameratene dine. Du er kreativ, hjelpsom og utrolig godhjertet. Det er alltid stas når du kommer på besøk og vi får litt ekstra med tid sammen. Du får alltid bestemme hva vi skal spise og om vi skal på kino. Vi er glad i film begge to og vi har både hatt Ringes herre maraton og sett alle filmene av Hobbiten sammen. Vi prater lett og godt sammen og hygger oss alltid i hverandres selskap. Men det er  samtidig alltid litt trist når vi har kommer til siste dagen for jeg ser ikke deg og dine søsken så ofte som jeg gjerne skulle ønske. 

 

 Kjære alle mine tantebarn.  Jeg vil til slutt sitere min favoritt sang. En sang dere alle vet

betyr mye for meg. Fra mitt hjerte til dere:

I made you a promise
That I shall forever keep
You’re on your own
But not alone
.

We shall never, ever drift apart
Know that I’m with you, know that I’m with you
With you all the time.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 kommentar
    1. Så herlig du skriver det lyser lang vei hvor glad og stolt du er av dine flotte tantebarn. De er veldig heldig som har en tante som alltid er der uansett og deler livets gleder og utfordringer sammen med dem. De blir sett og hørt på vær sin måte og det er så viktig og skape det båndet fra de er små.
      Det er et privilegium og få lov til bli tante og følge de så tett, hver alder har sin gode sjarm 🙂
      Vi er heldige tanter

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg