DRØMMER DU OM Å FÅ BPA DU OGSÅ?

 

Kjenner du noen med Brukerstyrt personlig assistent? Kunne du tenke deg å føle samme fleksibilitet og frihet i din hverdag og ditt liv? Det er en prosess med jeg lover deg at det er verdt det.

 

Hvem kan få personlig assistanse?

 

Alle med et omfattende tjenestebehov har mulighet til å søke om å få disse tjenestene organisert som BPA. Man kan få BPA i alle aldre opp til den øvrige grensen som er 67 år.

 

BPA har ikke noe begrensing på funksjonsnedsettelser eller diagnoser. BPA tildeles etter vurdering av det individuelle behovet for praktisk og personlige behov for bistand i hverdagen. BPA er i prinsippet en måte og organisere praktisk bistand på. Den som trenger helserelatert bistand vil sammen med saksbehandleren sin vurdere om flere tjenester bør bakes inn i BPA vedtaket.

 

Nesten 4.000 nordmenn hadde BPA 1. januar 2015.

 

Kommunen bestemmer.

 

Det er kommunene som vurderer og bestemmer hvem som får BPA. Det vil i manges tilfeller gjøres en vurdering om bistanden du er innvilget skal leveres som en helse-og omsorgstjeneste,eller som BPA. Erfaringen er at kommunene vurderer dette ulikt. Det er ikke satt noe nedre grense for antall timer bistand som kan gis som BPA. Det forutsettes likevel at bistandsbehovet er så omfattende eller av en slik art at det er mer hensiktsmessig kan ivaretas med BPA enn tradisjonelle omsorgstjenester. Hva som er hensiktsmessig vil variere ut i fra den enkeltes kommunes øvrige tilbud, og derfor vil kommunene vurdere dette ulikt.

 

Arbeidslederansvar.

 

Arbeidslederansvaret krever refleksjon om bl.a. egne behov, interesser, arbeidsledelse og kunnskap om arbeidsmiljøloven og hvem du vil ha som assistenter. Rudskrivet presiserer at arbeidsleder har ansvaret for den daglige driften og for organisering og innhold av assistansen. Viktige oppgaver er å delta ved ansettelser, lære opp og veilede assistenter i hvordan hjelpen skal gies, sette opp og følge arbeidsplaner og turnus, kontrollere timelister og sørge for vikarer ved ferieavvikling og sykefravær jr. 3 punkt 3.3 arbeidsledelse.

 

Arbeidslederansvaret kan i enkelte tilfeller settes bort til en stedfortreder. Dette gjelder barn eller mennesker med kognitive funksjonsnedsettelser. Stedfortredere kan være foreldre, ektefelle, verge eller andre nærstående.

 

Med rettighetsfestingen av BPA fra 1 Januar 2015, har man rett til å få kommunen bistands tjenester organisert som BPA dersom man oppfyller bestemte kriterier. Men selv om man faller utenom rettigheten har alle lov til å søke om BPA og rett til å få søknaden sin vurdert.

 

Å fremme en søknad.

 

Man bør alltid begynne søknaden med å definere egne behov for praktisk og personlig bistand. Søknaden bør være mest mulig konkret. Søkeren eller den som søker på vegne av skal bidra med og gi kommunen så god og så konkret informasjon som mulig. Viktig å være detaljert for at saksbehandler skal forstå de reelle behovene (Hva, når, hvordan,hvor mye og hvor ofte) Feksempel kan det hende du klarer deg med mindre bistand i hjemmet fordi du har maksimal tilrettelegging, mens situasjonen kan være helt annerledes ute i samfunnet. Ta og hensyn til at behovene kan variere og ta lenger tid avhengig dagsformen, funksjonsnedsettelse, hvor du skal oppholde deg eller hva du deltar i. Fortell i søknaden om hvorfor du trenger assistanse under disse aktivitetene som du prioriterer og hvilke konsekvenser det får for deg hvis ikke du får den assistansen du har behov for. God informasjon og dialog fra starten av kan bidra til at du slipper å gå igjennom en krevende og langvarig klagesak. Når spørsmålene om omfang av behovene er avklart, kan man fremme søknad om bistandsformen som en mener best oppfylle egne behov og hvorfor. I forkant av en søknad bør du sette deg grundig inn i hva BPA er og hva det krever. Spesielt anbefales det og sette seg litt i lovverk og reglemang. Søknaden må undertegnes med fullt navn, adresse, pr.nr og dato. Du kan også formidle at du er til disposisjon for å avklare spørsmål.

 

 

Klage

 

Søker har klagerett på hele eller deler av vedtaket. I klagen må det presiseres hva det klages på, hvilke endringer du ønsker og hvorfor du mener vedtaket er urimelig. Det er viktig og få fram hvilke negative konsekvenser vedtaket får for deg. Klagen må sendes til instansen i kommunen som behandlet saken. Dersom oppretter et avslag må saken sendes til fylkesmann. Hvis du vet du vil få avslag anbefales det å kontakte Pasient- og brukerombudet (POBO) før du fremmer en klage. POBO kan bistå og gi veiledning om klagen, den videre prosessen og hva som er best å gjøre. Fylkesmannen har i klagesaker kompetanse til å legge stor vekt på hensynet til det kommunale selvstyret ved prøving av det frie skjønn i vedtak om sosiale tjenester. Likevel må klageinstansen kravet til forsvarlighet i helse- og omsorgstjenesten.

 

Frist for klage.

 

Det er fire ukers klagefrist på helse- og omsorgstjenester.

 

Ansettelse av assistenter.

 

Søk og ansettelse av assistenter gjøres i de aller fleste tilfeller i samråd med assistenter i samråd med kommunen. I noen tilfeller har de selv noen for hånden som du kan plukke ut til intervju, men i de aller fleste tilfeller må du gjennom en søknadsrunde hvor du plukker ut antall søkere som kan virke interessent i forhold til dine behov og interesser. En assistentjobb krever i utgangspunktet ingen spesifikk utdannelse ofte tyr man til ufaglærte assistenter. Men i større ordninger hvor arbeidsleder har behov for mer omfattende assistanse er det riktig og sette inn fagarbeidere. Vær nøye på hvem du ansetter. Sett gjerne ned en liste med spørsmål om forskjellig ting som er viktig for deg personlig og i forhold til de mange forskjellige oppgavene assistenten vil be satt til. Husk at alle vil vise seg fra sin beste side på intervju, bruk magefølelsen men vit samtidig at det ofte tar litt tid før man vet helt sikkert om man har kjemi med vedkommende eller om de oppgaver som assistenten blir satt til blir utført så bra som du ønsker. Vær derfor nøye med prøvetid og midlertidig ansettelse.

 

 

Min personlige erfaring.

 

 

Jeg fikk vedtak på BPA i juni 2015 etter først og ha fått avslag. BPA ordningen hadde oppstart i September samme året. Kommunen hadde da 3 tre kandidater klare som jeg fikk intervjue. Dette på grunn av at en BPA ordning var blitt opphørt og de ansatte da plutselig sto uten jobb. Kommunen håpet og oppfordret til å finne en assistent blant dem de allerede hadde da de mente at en vanlig søknadsprosess ville dra det hele ut i mye lenger tid. Jeg tok den beste jeg fant og har henne ennå to år senere, men sånn i prinsippet skulle jeg ønske jeg hadde hatt en vanlig søkning prosess hvor jeg hadde hatt mulighet til å lese igjennom søknader og derfra plukke ut eventuelle kandidater selv. Jeg er veldig fornøyd med ordningen slik den er blitt i dag men det har tatt tid å komme hit. En søknadprosess er ting, men det å komme inn i rutiner og bli kjent med assistenter, og ikke minst å bli trygg på rollen som arbeidsleder er en prosess i seg selv. I dag ser jeg flere muligheter og kjenner på en ekte glede og takknemlighet over å ha BPA I starten opplevde jeg dette som både krevende og overveldene. Dessverre følte jeg også at jeg fikk motbør fra kommunen. Jeg har noen telefonsamtaler frisk i minne som oppleves veldig tøffe. Man føler at man må vise at man duger. Bevise at man klarer det som er krevd av en. Det er nesten ikke rom for å gjøre feil ihvertfall føltes det ikke slik. Jeg opplevde da at de så sitt snitt til og komme med kommentarer om at « Det finnes andre løsninger enn BPA om det var for vanskelig og krevende» Jeg tenkte aldri tanken en gang. Alt jeg trengte var tid. I dag derimot kunne jeg ikke hatt noen bedre tone med kommunen. I dag får jeg skryt og blir respektert som den lederen jeg er.

 

 

Tips og råd.

  • Sett deg inn i hva det innebærer og ha BPA før du søker.

  • Sett deg inn i regelverk.

  • Vær forsiktig med og annonse etter vikarer på Facebook. Min erfaring at det ikke er så god løsning som man kanskje tror.

  • Unngå og ansette mennesker du kjenner fra før. Dette er generelt en gyllen regel som de fleste er kjent med. Men av erfaring burde det også gjelde venner/ og bekjente som du ikke omgås til hverdags. Det kan uansett ende opp med å føles litt feil. Jobb og vennskap er ikke den letteste kombinasjonen.

  • Kjemp for de tingene som er viktig for deg. Jeg har erfart at kommunen har kommet med uttalelser som « BPA er ikke så rosenrødt som det kan fremstilles på tv og andre medier. Det er ikke noe luksus, men organisering av tjenester. Skulle du få en lignende kommentar så ikke gi deg. Kjemp for det som er viktig for deg i ditt liv. Enten det er timer, overtid eller å få lov til å reise. Livet er er nok av begrensinger. Kjemp for opplevelser og tillat deg å drømme. BPA er til for å gi større livsutfoldelse og frihet, det tar kanskje litt lengre tid til og nå målet men ikke la noe eller noen knuse drømmene dine.

     

  • Stol på deg selv. Vi har alle vært ferske nybegynnere en gang. Gi deg selv tid til å bli kjent med assistentene og de oppgaver du har som en arbeidsleder. Det er ingen undergang å feile. Man vokser av erfaring på godt og vondt. La ingen fortelle deg hva du ikke klarer. Med tid løser det meste seg.

 

 

 

 

Lykke til!

 

Kilder :

Norges Handikapforbund

Kanjegfåbpa.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 kommentar
    1. You are so awesome! I don’t believe I have read anything like
      that before. So great to find another person with original thoughts on this issue.
      Seriously.. thank you for starting this up. This site is something
      that’s needed on the web, someone with a bit of originality!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg