SOMMERENS VONDESTE SKRUBBSÅR.

Jeg svelger hardt. Klistrer på meg et smil. Inni meg tenker jeg: “Nei! Ikke nå igjen? Jeg orker ikke samme spørsmålet igjen og igjen. Skal du på ferie i sommer da? NEI! Jeg skal ikke det og det er det bare kommunen min jeg kan takke for. 

Det skjer nesten daglig nå. De mange hjelperne som er innom her. Spør det samme spørsmålet igjen og igjen. Jeg blir så lei. “Har du noen ferieplaner da? Det er deilig å komme seg bort litt. Øynene deres gløder av glede og forventning og er de ekstra ivrige forteller de meg gjerne i samme setning hvor deres ferieplaner går.

 

 Jeg kjemper med håpløsheten og frustrasjonen. Mange av dem spurte meg i fjor også. De er ikke dumme. Gamle eller glemske. Det er ikke så lenge siden jeg sto fram i lokalpressen med saken om at folk med BPA blir nektet utenlandsreiser i Larvik kommune. Så hvorfor må de komme med det uendelig kjedelige spørsmålet år etter år?

 

Det stikker i hjertet. Jeg føler meg liten og ubetydelig. Som om at jeg ikke lever som burde. Jeg kjenner på sorgen og sinnet over at det er så forskjell på mine og deres opplevelser. Jeg føler meg rett og slett som et annens rangs menneske. Å logge seg inn på sosiale medier er et mareritt i disse ferietider. Man blir enten man vil ikke proppa full av andres ferielykke. Jeg unner mine venner de fineste feriene i verden, men av og til gjør det bare vondt å bli evig påmint om ting du ikke kan eller får til.  Jeg var nylig til et intervju med tidsskriften for CP. Der en dyktig journalist fortalte om to forskjellige historier. Tamarin som bor i Oslo og får sine BPA tjenester igjennom Uloba Independent Living Norge  kan glede seg til ferie til i Sør Afrika blir jeg fremdeles nektet utenlandsturer.

 Et år har gått og saken står stille. “Hvordan orker du fremdeles å kjempe?”   Spør journalisten ser på meg. Fordi jeg daglig blir påmint om dette og hvor store opplevelser andre får. Det fyrer opp kampviljen, forbannelsen og urettferdigheten. Jeg vet at vi i Larvik har like rett på ferieopplevelser som andre med BPA. Forskjellen er bare at vi får tjenestene kommunalt. Les saken ” Kommunene knuser feriedrømmer” her.  Dessverre like brennende aktuell et år etter det første oppslaget. 

Jeg blir oppgitt. Sår og lei meg. En del av meg har lyst til å be dem holde kjeft, for de aller fleste vet sannheten at jeg ikke kan reise. Jeg pynter samtalen med glede og forteller at jeg skal da ut og kose meg med venner og på konserter. Da ser de på meg med blikk som sier det er enda godt hun har noe å glede seg til. Men jeg får likevel en følelse av at de synes det er stakkarslige små gleder. Ved å reise får man se verden og utvide horisonten.  Jeg blir forsatt sår og lei meg over de kommentarer jeg har fått oppigjennom alle år “Silje du må leve mer”  Det som gjorde mest vondt er at de som sa det mest er funksjonsfriske venner som lever og har levd et type liv jeg aldri har vært i nærheten av. Livet har lært meg og sette pris på de små nære ting. Musikk har gitt meg de vakreste reiser med hjerte  og sinn.  Når jeg sitter der lykkelig i musikkens vakre musikalske land på de konserter jeg skal på, skal jeg nyte en av mitt livs største gleder og fryde meg over tanken på at de gledene og “reiser” musikken gir meg har ihvertfall ingen makt til å ta fra meg!

 

2 kommentarer
    1. Godt skrevet igjen og kjente meg igjen i noen av punktene her og..
      Skal lure på om det Larvik Kommune driver med, med tanke på “utreiseforbudet” dems kan være tillatt etter norsk lov.. Det er jo iallefall ingen tvil om at det er GROV diskniminering,Og samtidig en påminning om at Stolthetsparaden som akkurat tilbakelagt er noe vi absolutt trenger. Fine ord og lovnader fra politikere må også omsettes i HANDLING og vedtak. Ellers vil vi stå på stedet hvil også etter høstens Stortingsvalg..
      Kanskje jeg blir med på stolthetsparaden neste år..:) Har iallefall veldig lyst. 🙂
      Ja det er noe av det kjipeste med sommermånedene og sosiale medier, Andre drar ikke bare på EN tur, men på flere, ofte til det store utland og tapetserer sosiale medier med bilder fra ulike lykkelige situasjoner og opplevelser rundt om kring i utlandet. Men utenlandstur kan en bare drømme om. Her blir det hjemmesommer i år som i fjor.. :/

    2. Godt skrevet ! Folk tror det er bare å pakke kofferten å reise men det er ikke det!! Å ivertfall ikke i vår kommune!!
      Helt enig med deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg