FUCK CANCER, BØRRE!

Dette er Børre Olsen. En fantastisk smykkedesigner. Jeg hadde hørt navnet hans igjennom felles venner en stund. Jeg elsker smykker og stæsj og kikket på smykkene hans med stor interesse. Men det var da jeg kom over bloggen hans, hjertet mitt smeltet helt.

Lenge var det en hobby, men i 2006 bestemte Børre seg for å satse på en karriere som heltids smykkedesigner. Det har han aldri angret på. Han har hatt stor  internasjonal suksess.

 Jeg har alltid likt å lage ting selv. Lærreimer rundt håndleddet, for eksempel. Armbåndene laget jeg først til meg selv, så til venner og bekjente. Som vertinnegave var de alltid suksess både til gutter og jenter, ler Børre.

Fra norske mødre til Rihanna

Historien forteller så at de samme armbåndene ble oppdaget først av datterens venninner, så av mødrene deres. Alle ville ha, og tanken på at smykkedesign kanskje kunne være et levebrød begynte å spire. Den vokste og grodde ? i rekordfart, og i 2007 slo den for alvor rot. Samme år presenterte Børre sin første kolleksjon, So-B, under Oslo Fashion Week. Noen uker senere dukket Lene Nystrøm opp på Universals sommerfest med et av Børres smykker rundt halsen. Det var umulig å ikke legge merke til henne. Kjedet, laget i sølv og prydet med dødninghoder, vakte oppsikt langt utover Norges grenser. Det var et kunstverk. Rålekkert, og høyst unorsk. 
Om «alle» ville ha Børres smykker før, ble det enda flere nå. Over natten ble han en av Norges mest populære designere. Aqua-Lene var heller ikke den eneste kjendisen som la sin elsk på de unike smykkene. Det samme gjorde Pitbul, Gunhild Stordalen, Linni Meister, Steven Tyler, Rihanna og Lady Gaga ? for å nevne noen. 
 Du blir ofte omtalt som «kjendisyndling». Hva tenker du om det? 
 Ikke så mye, egentlig. Pressen fokuserer mer på det enn jeg gjør. Men, så klart det er gøy! Å få lov til å levere smykker til en superstjerne som Rihanna er en ære i seg selv. Og at hun i tillegg liker dem er jo fantastisk! Så ferdig, så videre! konstaterer Børre.
For det er nå en gang slik at suksess sjelden kommer gående av seg selv. Skal man lykkes må man jobbe ? mye. Selv om internasjonale popikoner liker smykkene dine.
Lett er det ikke! Jeg jobber arbeider alene og må være på absolutt hele tiden. Heldigvis er jeg optimistisk anlagt. Alt eller ingenting er mitt motto, og det skal MYE til for å slå meg i bakken.

I desember 2016 skulle livet få en dramatisk vending for Børre. Han fikk konstatert hjernekreft kategori 4 og ble øyeblikkelig innlagt på Rikshospitalet.

Børre velger nå å vie friske timer og dager til sitt nye prosjekt; Project Fuck Cancer.

Ideen til prosjektet ble til på Radiumhospitalet mellom stråling, cellegiftkurer og tøffe dager.

Project Fuck Cancer har tre personer i administrasjonen i tillegg til Børre selv. Vi jobber med 22 designere, alt fra klesdesignere og kunstnere til gavefabrikk som bidrar hver på sin måte med produkter. I tillegg har Børre designet to Fuck Cancer armbånd. Det vil komme flere Fuck Cancer effekter etter hvert. Produktene skal selges via vår nettbutikk og overskuddet skal gå til kreftforskning og rehabilitering.

Er de ikke fine? Armbåndene og mer til finner du her

Han har som sagt også egen blogg. En herlig videoblogg som treffer deg rett i hjertet. Han er bånn ærlig. Livet med kreft er ikke lett. Det er krevende, tøft, sårt og til tider veldig ensomt. Så dystert og følge med på tenker du kanskje? Virkelig ikke. Børre er optimistisk. Med en sterk og humørfylt personlighet og en god evne til å formidle.  Han får deg til å tenke. Vekker deg litt opp fra de små hverdags frustrasjoner vi mennesker har en tendens til å bruke aller for mye energi på. Han er livsglad. Bevisst på de små viktige, nære gleder.  Det er lærerik og rørende å følge med ham. Dette er en mann som er verdenskjent med et ydmyk og takknemlig syn på livet, et syn mange kan lære av ham. 

Han får meg til å smile. Tørke tårer og enkelte dager gir han og bloggen hans meg litt ekstra trøst og motivasjon til å rette seg opp i ryggen og møte utfordringer.  Vi kjenner alle noen med kreft. Støtt kreftsaken, men viktigste av alt støtt den syke og dens pårørende.  Det  er med penger og aller helst tilstedeværelse du kan utgjøre en forskjell. Ikke hjerter på facebook. 

Du kan følge bloggen hans på facebook her 

Kjære Børre! Jeg heier på deg og tenker på deg hver dag! Takk for at du viser at åpenhet er en bra ting. Det gjør at andre kan føle seg mindre alene. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg