SENDER DU MEG TIL HELVETE GUD?

Jeg er kristen men ingen kirkegjenger. Jeg lever godt med min barnetro uten å fordype meg for mye i det. Det viktigste for meg er og være et ærlig og redelig menneske som viser evne til å utføre gode gjerninger.  Jeg vil gjerne tro på en igjenforening i himmelen, samtidig som jeg har vært redd for å havne i helvete siden jeg var 13 år. Livet har ikke gitt meg mindre grunner til å frykte det. 

Jeg vokste opp i en svært så ordinær familie hvor bønn, håp og tro har blitt snakket om og praktisert i mer eller mindre grad. Mine søsken og jeg hadde våre runder på søndagsskolen og noen av oss vanket også litt i kristent miljø i våre ungdoms år. Men som 13 år satt en lærer en redsel i meg. “Du kommer til å komme et sted det er veldig varmt” sa han med et skarpt blikk jeg aldri har glemt siden, dette skjedde på bakgrunn av at jeg turde konfrontere han med mot spørmål  i forhold til kristendom undervisningen hans.  Jeg bar på dette og grunnet på dette i flere år, like så skjedde da noen sa til meg at mitt liv ville gå evig tapt hvis ikke jeg trodde på Jesus og Gud. Jeg tok det til meg, med læring men også med frykt.

  Konfirmasjons tiden ble derimot en god tid for meg. Jeg følte meg nær både Gud, troen og håpet. Jeg kjøpte meg faktisk et gull kors etter konfirmasjon. Møtet med presten ble både sterkt, lærerikt og musikalsk. Presten var i 30 årene. Ungdommelig, blid og humoristisk. Jeg husker spesielt da han tok oss med inn i noe som skulle forestille en stall, hvor Jesus lå i en krybbe foran oss sammen med Josef og Maria og de tre visermenn, en flott utstilling jeg aldri har glemt og som satte spor i et ungt og søkende sinn. Dessverre gjorde min indre uro og indre kamper det til at jeg  tok jeg av meg korset allerede året etter.   Jeg tvilte på om jeg var god nok for Gud og Jesus. Læreren min sin bryske stemme kom til meg hver gang jeg reflekterte litt dypere over himmel og eller mest helvete. Jeg tenker på det ennå. Hva er Guds plan med mitt liv? Jeg har mye å være glad for, men lever et liv som mange ganger føles ulikt mange andre sitt. Jeg kjenner av og til på at livet har fratatt meg mye og heller krevd at jeg har mott takle at livet  aldri har eller vil gå på de såkalte skinnene. 

 

 

Skal jeg vende meg til kirken da? Jeg fant aldri helt min plass der heller i ungdomsårene.  Det er bare mennesker på kirkebenkene også, på godt og vondt.  Jeg glemmer aldri en spesiell kirkekonsert med Jan Werner i midten av tenårene.  Den var i den kirka jeg vanket litt i, til min store forferdelse oppdaget jeg det var svært glisnet mellom benkeradene, hvorfor?  Kan dere reflektere over selv. Romsligheten og nestekjærligheten var så si fraværende denne kvelden. Det kom for meg for øre at det hadde vært en fest/ kristen samling noen hus oppi gata samme kveld der gikk de samme folka som annonserte i avisa at Werner skulle holde konsert.  Jeg vil aldri glemme de hjertevarme klemmene Werner og jeg ga hverandre den kvelden. Jeg vil aldri glemme hvor glad han var for å ha meg der. Jeg får tårer i øynene når jeg tenker på det, for jeg glemmer heller aldri motstanden og kulden kirken viste min elskede venn denne kvelden.  Dette opprørte meg så sterkt at jeg sluttet å gå dit kort tid etter. Jeg som selv hadde slitt med usikkerhet og følelser rundt min egen legning prøvde å legge totalt lokk på dem, helt til jeg seks år senere opplevde den dypeste forelskelse jeg noensinne har hatt ovenfor en kvinne, siden da forsto jeg at det  var ingen vei tilbake. ” Jeg får bare havne i helvete da” …. tenkte jeg  for at jeg kan falle for jenter fantes det ikke lenger noe tvil om.

 Var Gud eller Jesus med meg på ferden fra Korea til Norge? Var et liv i rullestol noe Gud satte meg til med en mening? Jeg fikk Jehovas Vitner på døra for et par år siden. De ringte på og skjøv ei lita jente foran seg for så og si at det mitt liv i rullestol var en straff fra vår herre. Men hvis jeg ble med i Jehovas kunne jeg bli “født på ny”  Jeg håper ikke jeg har levd før. Jeg håper ikke jeg har vært slem hverken i sjel eller ånd tidligere slik at dette livet jeg lever er en “straff”. Hvis det var tilfelle kunne han vel bare la meg brenne i helvete for lengst?  Vi mennesker burde uansett være ydmyke nok til å erkjenne at ingen av oss er feilfrie. Det mest arrogante jeg hører er når mennesker setter seg selv så høyt at de tror de går med fri rygg igjennom livet, riktignok er det best og ha så ren samvittighet som mulig, men ingen skal fortelle meg at de ikke har noe de har sagt eller gjort som de kunne gjort annerledes. Det har vi alle som en. 

 

Jeg velger og beholde min barnetro, på tross av at jeg synes vår herre har gitt meg et utfordrende, og til tider ensomt liv. Sikkerhets nettet i livet føles og bli svakere framfor sterkere ettersom årene går. Men jeg skal stå sterk både i håpet og troen på at Gud en dag henter meg hjem og lar meg få treffe alle mine kjære igjen. 

 

Jeg tror på en god Gud. En Gud uten fordømmelse med en evig sterk kjærlighet.

Amen!

 

 

 

8 kommentarer
    1. Selvsagt havner du ikke i helvete. Hvilken god Gud ville ønske evig pine for et menneske uavhengi av hva de tror på? Helvete, eller avgrunnen, den uendelige er for vidrekomne, for Satan og hans disipler, de som aktivt og med viten og vilje kjemper mot det gode og det sanne. Du kan sammenligne med loven i verden. Den er for kriminelle og for å virke avskrekkende.

      1. Du kjenner ikke Satan, han fjerner ondskap og har hjulpet meg flere ganger. Han er ikke ond, men opptatt av å sende djevler og onde mennesker i helvete.

    2. Middelaldersk eventyr du burde gi slipp på. Å fortelle barn at de kan ende i helvete er barnemishandling. Bare som en kvinne burde man aldri praktisere religion som er så mannsjåvinistisk. Les heller om fysikk, biologi og kjemi, da forstår man hvor spennende og forståelig verden kan være uten fantasi og ønsketenkning.

    3. Du reflekterer godt over livets store spørsmål Silje. Men jeg blir opprørt når jeg ser hvordan enkelte “kristne” har talt til og behandler deg gjennom oppveksten din. Ikke alle som har utvist like stor toleranse. Med en god del unntak heldigvis. Selv er jeg hverken oppvokst i et kristen hjem, eller gått noen søndagsskole. Men har hatt mine egne teorier og svar på livets små og store spørsmål. Søndagsskole har jeg aldri gått. Hadde en kristen klasseforstander på barneskolen. Det var bønn og salmesang hver morgen og også når vi gikk igjen for dagen. Hun var likevel snill som dagen er langt. Fordømte aldri noen og jeg har bare gode minner om henne.. Selv om jeg ikke regner med som kristen mener jeg at livet vårt også består av mer enn det vi kan fatte å se. Men på en litt annen måte enn kristne gjør det.
      Yvonn kona mi opplevde akkurat det samme som deg da hu var lita. Jeg husker godt hu fortalte hvordan kateketen som kom på barneskolen der hu gikk for å undervise i kristendom omtalte henne. Det samme har en kompis av meg oppvokst i Bibelbeltet på Sørlandet også opplevd. De ble begge fortalt at de var syndere, derfor satt de i rullestol men at dersom de begynte å tro, ja da ville de kunne reise seg å gå. Dette var hverken sagt i dårlig spøk eller ironi. Slike holdninger til funksjonshemmede eksisterer desverre fortsatt i enkelte ekstreme kristne miljøer. Enkelte som regner seg som kristne har vist seg å være de mest fordomsfulle av alle. Og bryter et av Bibelens viktigste bud om å ikke dømme sin neste, de bruker sin religion til å tråkke ned andre mennesker.. Om noen burde frykte et slikt “varmt sted” så er det de. Mens DEG derimot har jeg lært å kjenne som et tvers igjennom godt, tolerant og inkluderende menneske som Så om vi skal bedømmes etter at vår livsreise er slutt, tror jeg du har svært lite å frykte. Tror noe av hensikten med livet vårt er å gjøre det så bra som mulig, både for oss selv, og for våre medmennesker. Og på det siste punktet der ligger du svært godt an; I motsetning til enkelte “kristne”. Personlig tror jeg heller ikke på helvete. Tror det var noe som ble skrevet ned av fortidens religiøse maktmennesker for å få makt og for å holde vanlige mennesker i sine tømmer. Mennesket har alltid vært glad i makt og herredømme over andre og benyttet seg av mange ulike midler for å skaffe seg det. Det var mennesker som skrev ned Bibelen basert på gamle fortellinger som hadde gått i arv i hundrevis av år før de ble skrevet ned. Tror likevel vi har våre nære og kjære på den “andre siden,” Som våre skytsånder holder de øye med oss og passer på oss fra den andre siden, og vi vil møte dem igjen en gang da vår tid på jord er over.
      Ha en fortreffelig påskekveld Siljus! La ikke slike slike “kristne” så frykt i deg. De kaller seg kristne men lever så langt fra det som det overhodet er mulig å komme.. Husk på hvor godhjertet du er selv. Hvordan du hjelper dine venner. ❤ Selv husker jeg hvordan du bidro til at jeg holdt meg oppe sommeren 2011. Men jeg vet jeg ikke er den eneste.. God påske! 🙂
      (Så var det det at jeg skal prøve å fatte seg i korthet da. Ja ja. :p )

    4. Utrolig ærlig du skriver, Silje! Jeg blir opprørt, irritert og lei meg når jeg leser om ditt møte med kristendommen… Barnetroen holder i massevis, mener nå jeg. Jehovas vitner ødelegger bilde av en kjærlig og god Gud. Gud er en som elsker alle som bekjenner troen på Jesu oppstandelse fra de døde og troen på Han i sitt hjerte. Det er det jeg har lært av ulike prester og andre kristne. Ønsker deg en strålende fin søndag! Mange varme klemmer fra Ingvild

    5. Alle mennesker som noen gang har levd og kommer til å leve, er dessverre syndere. (Utenom Menneskesønnen Jesus Kristus). Dette er en arvelig tilstand som ble arvet fra Adam (arvesynd). Dette var hele grunnen til at Gud sendte Jesus ned til oss, for å sone alles mange synder.
      Gud er en hellig Gud. Dette er over vår fatteevne, som mye annet her i verden. Gud tåler ingen ondskap, og dessverre er alle mennesker født onde. Det er en egoisme som råder i oss alle. Vi søker ikke Gud, elsker Ham ikke over alt, og vi elsker heller ikke vår neste som oss selv. Vi elsker oss selv mest.

      Gud ser vår tilstand, vi er fortapt. Å vårt neste stopp er fortapelse. Gud er kjærlighet! Han ser sine mennesker lide og være i nød. Han tar saken i egne hender og sender en stedfortreder. En som er syndefri, hellig og ren som han selv. Jesus Kristus. Han sender oss Messias! Herren over himmelen og jorden! Han soner vår straff, gir oss sin rettferdighet. Tilgivelsen får vi i gave for Jesu skyld.
      Så kommer spørsmålet. Har vi behov for tilgivelse? Gir vi Gud rett ? Har vi fortjent å havne i fortapelsen pga vår tilstand? Angrer vi? Skulle vi ønske vi var som Jesus?

      Jesus sier: kom til meg alle som strever og har tunge byrder, så vil jeg gi dere hvile.
      Jesus er Sannheten, Veien til Gud, Livet finnes i Ham.
      Guds ord sier vi er døde i våre overtredelser og synder. Kom til Jesus med alt som du kjenner på. All bekymring, nød, anger.
      Les bibelen, der finner du svar. Be Gud om å vise deg. Les Lukas evangeliet. Les Romerbrevet. La Guds ord få tale til deg og vise deg sannheten. Våre tanker er ikke i stand til å skjønne det av seg selv.
      Hvorfor måtte Jesus dø?

      Det er en grunn til at du har fryktet helvete. Gud kaller på deg, fordi Han ønsker at alle mennesker skal bli frelst og komme til sannhetserkjennelse. Han ønsker ikke at du skal forbli fortapt. Han leter etter noen Han kan vise miskunn over, for Jesu skyld.
      Les om Mefiboset. Les om den fortapte sønn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg