DEN SISTE KNIVEN I HJERTET….

Jeg er sint. Men ikke bitter. Aller mest er jeg lei meg. 

Jeg har det siste halve året stått i front og kjempet i mot forbudet som sier at BPA brukere her i Larvik ikke skal få reise på utenlandsreiser. Larvik kommune har tidligere hatt noe ulik praksis vedrørende reiser for tjenestemottakere. Det ble før søkt om å få reise til utlandet  på lik linje som innenlands reiser fremdeles må søkes om . Det er arbeidsleder som må sette opp turnus i henhold til gjeldene lover og regler , søknaden må godkjennes av kommunen. Kostnader til reise og opphold har tidligere blitt dekket av arbeidsleder , lønn har blitt dekket av arbeidsgiver . jeg kan ikke forstå at kostnadene blir høyere ved utenlandsreiser kontra innenlandsreiser .

Kostnader til reise og opphold har tidligere blitt dekket av arbeidsleder, lønn har blitt dekke av arbeidsgiver. 

 Jeg har venninner som har reist både til USA og London eneste forskjellen er at de bor i Oslo og Bergen og får tjenestene sine levert av private leverandører og ikke kommunale.

 De gies både tillit til og rom for å drive sin BPA ordning på en friere og mer enn selvstendig måte. Jeg føler nok etter Rådmann og Kaasa sine uttalelser at BPA gjør mer og mer lik vanlig hjemmesykepleie.  Argumenter som :

 Kommunen kan ikke drive usaklig eller urimelig forskjellsbehandling. Likhetsprinsippet er et lovfestet prinsipp om at like tilfeller skal behandles likt i den grad ikke relevante hensyn begrunner forskjellsbehandling. Å tillate en gruppe å reise til utlandet med bistand fra kommunalt ansatte, reiser spørsmålet om andre brukergrupper bør få samme mulighet  Dette oppleves meget feil og opprørende fordi BPA brukere er en egen gruppe som det også stilles andre og flere krav til enn hvis du får bistand og tjenester som for eksempel hjemmesykepleie. De har ikke et lederansvar i hverdagen og må heller ikke sette seg inn i lover og regler som jeg som er arbeidsleder i en BPA ordning må.  

Jeg fikk BPA nettopp fordi jeg trodde det ville gi meg frihet til å styre dagene mine selv. Hvorfor skulle det ellers få navnet brukerstyrt personlig assistanse? Jeg føler vi blir sett på med et skrått blikk og jeg har ikke opplevd noen form for god dialog med kommunen på dette punktet siden jeg gikk ut i media i Mai.  Les her 

I går stemte  helse- og omsorgkomiteen for at vi fremdeles ikke skal få reise lenger utenlands enn en dagstur til Sverige eller Danmark.  Høyres iherdige forsøk på å finne gode løsninger falt ikke i god jord hos flere av partiene.

Dette gjør oss brukere vondt. Vi blir overkjørt og diskriminert. Våre tanker og ønske om å bidra til og finne gode løsninger er helt klart null verdt i denne sammenhengen. Jeg ville kjempe for fremtiden. Jeg ville kjempe også for de som kommer etter meg. Jeg ville kjempe for gode opplevelser og drømmene mine mens jeg ennå har krefter og ork til å reise og oppleve ting. Nå innser jeg at dette kan være en kamp som det kanskje vil ta år og dag for å finne en løsning på og da vil etter all sannsynlighet mange av de kreftene jeg har idag være borte. 

Larvik kommune knuser ikke bare min aller største reisedrøm, de har også knust hjertet mitt.

 

 

 

5 kommentarer
    1. Trist og vondt å lese. Vi ønsker å oppleve verden og hvor godt det er for mennesker med nedsatt funksjonshemming å reise til Syden for stive kropper eks. og at det skal bli knust er hjerteskjærende! Vet hvor hardt du har jobbet og brukt krfter på dette for at alle skal få et godt t:ilbud innen BPA! Jeg dyp skuffet over egen kommune!
      Jeg beundrer deg for det du har kjempet tappert for dette!
      Kjempe skuffet over LARVIK KOMMUNE !!

    2. Dette er bare kjempetrist , men jeg skal gjøre hva jeg kan for at dere som har BPA skal kunne bruke assistansen etter intensjonen i loven. Nemlig bestemme og leve et mer vanlig og normalt liv .
      Dette er diskriminerende !!!

    3. Larvik kommunes slagord der det gode liv leves.
      Hm for hvem????
      Slagord burde vært: larvik kommune tar kanskje ikke livet av meg, men de er ikke fornøyd før de har tatt livet fra meg
      Hvordan er det mulig å gå så i mot hva bla helseminister Høie sier om bpa?

    4. Vi må bare håpe på at ting forandrer seg for oss her i Larvik, det er vanskerlig for andre å forstå hvordan dette påvirker oss som dette drabber, vi har ikke valgt å være i denne situasjonen og vårt liv er som regel vanskerlig nok fra før, om det ikke skal gjøres enda mer umulig.

    5. Det er veldig leit å lese. Veldig synd at ordningen ikke kan tilby det for dem som ønsker. Jeg har aldri vært i den situasjonen at jeg ønsker å reise med min assistent. I første omgang tenker jeg at det er veldig viktig å fokusere på at man har timene man trenger,- det er ofte en stor utfordring i seg selv å få. BPA er likevel et veldig mye bedre tilbud enn hjemmesykepleie. Daglig er jeg takknemlig for å slippe det, for hjemmesykepleie og en million forskjellige folk som konstant skal komme inn i livet, er en stor påkjenning. Tenk hvor fantastisk ordningen egentlig er, til og med uten mulighet til å reise ut av landet på NÅVÆRENDE tidspunkt. Jeg forstår veldig godt du er skuffet og lei deg. Håper du kan klare å se på de tingene som er bra og alle mulighetene som finnes NÅ også med BPA. Løpet er ikke kjørt når det kommer til saken du har ført. Jeg har tidligere vært kandidat i Høyre i Larvik og jeg har ambisjoner om å gjenta det. BPA skal da være min hjertesak igjen, som sist . Kommunen gjør veldig mye godt arbeid også,- derfor er det håp. Jeg har troen. Dessverre er det penger dette bunner i og mennesker som tvinges til å ta beslutninger som har veldig uheldige følger for folk som deg og meg. Det er mennesker som deg som skal til for å endre det. Men heldigvis er det flere med samme tanker. Du er tapper og sterk. Jeg tror det løser seg på sikt. Ikke la deg bli dratt ned av dette.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg