JEG BLE FORNÆRMET PÅ JAHN TEIGEN!

Jeg er vokst opp med Jahn Teigens musikk og bare elsker musikken hans. Møtet jeg fikk med ham som 12 åring ble uforglemmelig. Jeg var både kry og litt fornærmet på samme tid. 

 

Det er morsomt hvor mye gammel musikk man kan finne på nettet. Jeg hører  på en av Jahn Teigen sine plater fra 88, rettere sagt” Klovn uten Scene” mens jeg skriver dette innlegget. Jeg smiler og tenker rørt på gode stunder jeg satt på min storesøster sitt rom og gaula og sang på hans sanger, spesielt “Det vakreste som finnes” som allerede da ble en stor favoritt som rørte meg. Det gikk i Jahn Teigen og Sissel  Kyrkjebø sin “Kjærlighet” på den tiden. Jeg vet ikke om Heidi ble drittlei av det evige mas etter og høre den samme kasetten men det hele endte ihvertfall med at jeg til slutt fikk den av henne. Hver gang jeg hører den plata fylles hjertet av varme, minner og glede. 

 

Det har blitt kjøpt mange av hans plater siden den gang og noen konserter.  En sommerdag i 95 hadde jeg også gleden av å treffe han. Tilfeldig og uventet møtte jeg og mamma han på parkeringsplassen på Norbyen, et kjøpesenter her i Larvik.  Han hadde med sin datter Sara. Vi ble med han bort til hans fine, røde bil der han hadde autografkort liggende.  Han ser fra Mamma til meg: ” HVA HETER DU DA GUTT?” sier han. “Jeg er ei jente og jeg heter Silje” svarer jeg kontant. Jeg har riktignok kort hår, men ser han ikke at jeg har rosa klær og rød rullestol? Tenker jeg en smule fornærmet for meg selv. Han flirer lett mens han skriver på kortet.

Idag tenker jeg på dette møtet og hvordan han møtte 12 år gamle Silje med et smil. Han møtte meg med munterhet og tok seg tid. Det står det respekt av, jeg har møtt flere kjente mennesker og noen enser ikke omtrent at de har et publikum. Jeg så han sist på scenen på et suksessrikt sommershow han hadde i  Tønsbergs storstue Oseberg kulturhus for noen år siden. Jeg opplevde da at sanger som “Adieu” og “Det vakreste som finnes”  hadde fått en helt annen mening der jeg satt og tørket tårer og tenkte på venner jeg hadde mistet.

 

Jeg ser på hyllest programmene med varmt hjerte og engasjement.

Han er i mine øyne den største artisten Norge har. En konge innen musikk. En nasjonalskatt i folksjela med sanger og tekster som har gjort det som Konger skal nemlig samle et helt folk.

Listen over artister som får hylle han er bred og variert. Bare en mangler. Jan Werner som Jahn Teigen personlig ba flytte utenlands og satse. “Stemmen din er for stor for lille Norge, gutten min” sa han.

Han hadde så rett og den største stemmen mangler i denne hyllesten.

Mannen som for meg var det vakreste som fantes….

 

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg