JEG ER KRONIKER. DET MÅ JEG BETALE DYRT FOR.

 

” Jeg er koniker. Det må jeg betale dyrt for. Jeg må betale reiser, lønn og flere kulturarrangement der ikke ledsagerbevis tas. Det at jeg nå også må betale egenandel på fysioterapi er et nådestøt rett i hjertet. Få ting i livet mitt er så livsviktig som det.”

 

 Forslaget om å kutte diagnoselista var ute på høring og høstet skarp kritikk. Men til ingen nytte. Nå er nedleggelsen av ordningen en del av regjeringens statsbudsjett.

Dette innebærer at kronikere mister rettighetsfestet fysioterapibehandling, advarer generalsekretær Lilly Ann Elvestad i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO).

Sykdomslista, også kalt diagnoselista, gir fritak for egenandel på blant annet fysioterapi for pasienter med en av de om lag 100 kroniske lidelsene som står oppført på lista.

Andre, med plager som skyldes diagnoser som ikke står på lista, har måttet betale egenandel.

 Det at diagnoselista nå blir fjernet gjør et kraftig angrep både lommebok og livskvalitet. Uten ukentlig fysioterapi​ blir kroppen stiv, smertefull og spastisk. 1990 ekstra i tilegg  til vanlig egenandel hos lege det er bitre og sure penger og ut med. Jeg må totalt ut med 3.980 kr i egenandeler. Det føles nærmest som en økonomisk “straff” for å være kroniker.   Trygderefusjoner for pasienter på diagnoselisten utgjorde 86 prosent av all refusjon til avtalefysioterapeutene i 2015. Samlet sett vil en innføring av egenandeler gi kronikerne økte utgifter på ca. 355 millioner kroner. I tillegg kommer økte utgifter for fysioterapeutene som skal administrere innkrevingen av egenandeler.

Innføring av egenandel er et av mange angrep fra den blå-blå-regjeringen på de aller svakeste, samtidig som de rikeste får skatteletter. Det er gal utvikling for Norge. Kronikerne er kanskje de som er dårligst stilt i helsevesenet og i samfunnet. Å innføre egenandel for dem er å bygge ned velferdsstaten og øke forskjellene.

 

1 kommentar
    1. Bra skrevet Silje! Ja det er virkerlig et skritt i feil retning, hvorfor ikke heller oppdatere diagnoselista og kutte ned til et egenandels kort, slik det blir nå, er det enda trangere på økonomien for de trygdede. Dessuten burde tannhelsa inn i egenandels, frikort vedtaket også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg