DRØMMEN OM ET UNIVERSELT UTFORMET SAMFUNN.

Jeg var ung da jeg innså for første gang at jeg aldri kom til å besøke enkelte av vennene mine.Det var uaktuelt og spørre om de kunne hjelpe meg opp med rullestolen i 5 etasjer. 

Jeg opplever fremdeles stadig utfordringer med steder det er lite tilgjengelighet. Jeg gruer meg bestandig når jeg skal besøke venner jeg aldri har vært hos før. Det er så mye lettere å be dem hjem til meg så slipper de og forholde seg til hele problemstillingen og jeg slipper å føle meg “til bry” hvis jeg trenger hjelp opp en trapp eller inn på et ganske smalt toalett. Senest sist uke måtte jeg gå slukøra hjem fra byens nye sushi restaurant fordi det var klin umulig å komme inn der. Det siste årene har jeg også mott droppe en venninnes konserter på grunn av at konsertlokalet hun bruker mest er nede i en kjeller. Jeg kommer heller ikke inn hos alle skjønnhetssalonger her i byen.  Dette er bare noen få eksempler på de mange utfordringene man møter i et samfunn som  har lite universell utforming.

Ungdomsforeningen til Norges Handikapforbund (NHFU) har nettopp sluppet en sterk kampanjevideo, som vil belyse hvordan det er å leve med en funksjonsnedsettelse, når verden rundt ikke er tilrettelagt for det.

Videoen kommer i kjølvannet av regjeringens forslag om å endre forskriften til plan- og bygningsloven (TEK), en endring som vil senke kravene for boliger tilpasset funksjonshemmede. Norges Handikapforbund er bekymret, og mener forslaget er et skritt i helt feil retning. Endringsforslaget var oppe til høring i februar, og regjeringen har ennå ikke nådd en konklusjon om endringen. 

 Færre muligheter

– Det har blitt kjempet lenge for å få gjennomslag for de kravene vi har i dag, og vi har hatt omkamp på omkamp om denne saken. Med dagens krav trodde vi endelig at vi hadde landet noen gode krav som fører til at det blir bygget boliger for alle, forteller Karen Kvam, informasjonsrådgiver i Norges Handikapforbund.

– Så kom TEK17, som innebærer at funksjonshemmede får langt færre muligheter på boligmarkedet. Dette bekymrer oss fordi vi ser at funksjonshemmede har store vanskeligheter med å finne seg egnet bolig i ordinære bomiljøer, og vi ser at folk rett og slett strever innmari med å finne seg et sted hvor det lar seg gjøre å bo. Og hvis funksjonshemmede skal bli reelt inkludert, noe de ikke er i dag, må man bygge tilgjengelig.

– Vil forenkle

Kommunal- og moderniseringsdepartementet, som la fram forslaget, hevder de vil forenkle boligbyggingsprosessen:

– Vi vil at flere skal kunne oppfylle boligdrømmen ved å forenkle og fjerne unødvendige regler, slik at det blir billigere å bygge bolig av god kvalitet. Alle innspill og synspunkter i høringen, inkludert innspillene fra Norges Handikapforbund, vil bli nøye vurdert før vi fastsetter nye bestemmelser. Vi vil selvsagt ivareta viktige kvaliteter og sikkerhet, forteller Sarah Pierstorff, kommunikasjonsrådgiver i departementet.

Leder for Ungdomsforeningen, Marianne Knudsen, synes at fokuset på universell utforming blir feil.

– Vi vil vise at universell utforming er mer enn tall og penger, det handler om livene til mennesker og deres mulighet til å delta og å være en del av samfunnet på like vilkår. Man tenker det blir vanskelig å tilrettelegge, men på lang sikt er det samfunnsøkonomisk.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg