BETTAN BLE HYLLET I “HVER GANG VI MØTES EN “DRONNING” VERDIG!

 

Hun var førstemann ut i årets sesong av “Hver gang vi møtes”  En begivenhet jeg har håpet på og ventet på i flere år. Det var det verdt, for hun ble virkelig hyllet på en vakker, verdig og rørende måte. 


I går ble spenningen utløst.  Elisabeth. Mitt mangeårige forbilde og syngende engel fra jeg var liten, og nå, min personlige gode venn, skulle endelig bli hyllet i den beste sendetid i den populære programmet “Hver gang vi møtes”. En begivenhet jeg personlig har håpet på og ventet på i årevis.

Fra begynnelse til slutt ble programmet ikke bare en utrolig vakker, gøyal, og rørende hyllest men programmet fikk også gitt det norske folk et dypere innblikk i hennes brede karrière og liv. En artist og et menneske som er seg selv både på og av scenen. Sterk, uredd og hjertevarm fra hjerteroten og ut.

Maria Haukaas Mittet : Fikk æren av å starte “ballet” med en herlig versjon av “Dag efter dag” som var en av igjenbrudd låtene til Elisabeth, den gang med Chips og Kikki Danielson. Maria sin versjon var på nordnorsk. Hun er en herlig sanger jeg har fulgt siden jeg så henne i “Annie” på begynnelsen av 90 tallet. Jeg var 8 år  og helt trollbundet av stemmen som bare har blitt enda mer kraftfull og nydelig nå som voksen. Jeg heiet iherdig på henne da hun var med i Idol og har flere plater av henne. Jeg visste hun ville levere bra og at Elisabeth kom til å fryde seg.

Tom Mathisen: Fremførte  “Då lyser en sol” på en særegen og humoristisk måte med lattermild Elisabeth som tilskuer. Jeg som har hatt et elskverdig forhold til denne sangen fra jeg var barn.Det var lekent og fint gjort av en som opprinnelig er komiker.

Trine Rein : Fremførte signaturlåten til Elisabeth “Danse mot vår”. Hyllesten var fylt av ærefrykt og kraft fra en flott stemme. Vakkert og klokkerent. Tårene kjentes i øyekroken da den sangen sitter dypt inne i hjertet mitt og var en enorm trøst i mine mest sårbare og ensomme år i barndommen.

Sol Heilo : Jeg hadde aldri hørt om hverken henne eller Katzenjammer før. Men stemmen traff meg fra første strofe. Ikke bare sang hun “Duett” som jeg har et inderlig sterkt og personlig forhold til men hun fremførte den med en ned tonet, var og nydelig stemme. Tårene rant både av fremførelsen, minner og ikke minst kjærlighet og takknemlighet i forhold til Werner.  Tårene til Elisabeth rant også.  Det er alltid følsomt men veldig fint og høre henne snakke om Werner, både i offentligheten og privat. Han satte dype spor i hjertene til oss begge.

 

Petter Katastrofe: 


Ingen katastrofe i mine ører som anmeldere i riksavisene skal ha det til.  Petter gjorde “La det Swinge” til en party-låt. Modig, frekt og uventet men han er tro mot sitt eget “univers” og noe Elisabeth tar i mot med latter, glimt i øye og forståelse av generasjonene som har vokst opp etter “La det Swinge”.

Lars Bremnes : Dagen fikk den beste finale Elisabeth noensinne kunne forestille seg da Lars Bremnes med stødig men rørt stemme forteller Elisabeth at han skal fremføre Ted Gärdestad sin “För kärlekens skull” eller som det blir på norsk for kjærlighetens skyld. Dette er både en sang og en artist Elisabeth har hatt nær hjertet sitt fra hun var ung. Denne sangen spesielt, fordi den bringer fram sterke og følsomme minner rundt Tor og deres liv sammen. Da det også viser seg at døtrene,

hennes elskede engler, Anna og Nora overasker mamma med å opptre sammen med Lars, bryter Elisabeth fullstendig ut i tårer.

Det er som hjertet hennes sprenges av kjærlighet og stolthet ovenfor barna og sikkert også det vakre, trygge livet hun fikk med barnas far, Tor som rørte ved hjertene til absolutt alle han møtte.

Jeg har hatt nær kontakt med Elisabeth både før og etter tragedien skjedde og finner både lærdom, styrke og trøst igjennom henne, der hun har stått rak i ryggen mens både den ene og andre sorgtunge skyen har tordnet over henne. Nå venter en ny vår, der hun stødig og trygg tar livet sitt et sted videre. Et steg full av muligheter, overraskelser og ideer. La oss heie henne frem, hun som sier og viser så tydelig at hun har kort vei til hjertet sitt.

Hun som så mange av oss har elsket som en “musikalsk dronning” i årevis allerede….. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg