STOLT, STERK, SYNLIG (OG EN SMULE SKEIV)

 

 

Stolthetsparaden med banneret "Assistanse er løsningen"

Uloba Independent Living Norge arrangerer hvert år Stolthetsparaden for å synliggjøre den politiske kampen for likestilling av funksjonshemmede i Norge.

Paraden er en politisk markering som skal vise oss funksjonshemmede som stolte, sterke og synlige i Oslos gater. Med appeller, paroler og plakater står vi frem som aktive samfunnsborgere.

 

Paraden ble for første gang arrangert i 2008. Etter dette har den bare vokst seg større og større. 

350 funksjonshemmede, assistenter og andre gikk i Stolthetsparaden nedover Karl Johans gate 17. juni. Vi gikk for å minne om retten vår til å bestemme selv hvor vi skal bo, og til å styre vårt eget liv. Og appellene minnet om mulighetene som ligger i et fritt liv.

 

Dette er parolene i årets parade:

  • Stolt, sterk, synlig
  • Riv institusjonene
  • Institusjoner er diskriminering
  • Full inkludering ? Ikke segregering
  • Nei til kommunearrest
  • Assistanse gir likestilling
  • BPA gir oss like muligheter
  • Lik BPA i hele landet
  • Reiseforbud er diskriminering
  • Stolte assistenter
  • Tariffavtale gir god assistanse
  • På jobb for likestilling

Selv gikk jeg sammen med skeiv ungdom som var invitert til å bli med på Paraden for aller første gang. 

Ikke at jeg anser meg som ungdom lenger, men da jeg ikke har anledning til å få med meg den skive paraden 1 juli benyttet jeg anledningen nå. Personlig var det et nytt skritt og ta. Personlig var det første gang jeg viste megoffentlig” som skeiv. I den lille eller store graden jeg er det.

Da vi kom fram til Jernbarnetorget fikk alle seg en overraskelse da det viste seg at det var Statsminister Erna Solberg  som sto for åpningstalen. 

Her kan du se og høre litt av talen hun holdt til oss :

 Etterpå underholdt blant andre 

Lars Lillo-Stenberg og Stephen Ackles,  og det kuleste av alt var stand up-innslag med Tore Petterson.


 Jeg sang med full hals med på neste sommer!

Tore var både ærlig og morsom. En herlig fyr. 

Stephen Ackles, rocket opp stemninga flere hakk da han spilte Great Balls of Fire.

 

Men det aller beste med dagen var å kjenne på gleden, engasjement og samhold. 


Men sist men ikke minst å se igjen ansiktene på venner og kjente.

I år var jeg ikke bare deltager men også stolt medlem av Uloba. En fantastisk organisasjon​ jeg følt mye støtte fra i forhold til at vi i Larvik kommune blir nektet utenlandsreiser.  Kampen er hard og langt fra over, men jeg vil benytte anledningen å takke for all varm støtte på veien. Både fra Uloba som organisasjon men ikke minst de fantastiske menneskene som jobber der. Tusen hjertelig takk for alt det fine dere har gjort (Og forsatt gjør) Dere som har bidratt til at vi er mange flere  som kan vise oss stolte, sterke og synlige. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg