ORKET DU IKKE LEVE MER KJÆRE……?

Jeg tenker på ham ofte. Spesielt når høstlufta og september kommer. 10 september er det verdens dagen for selvmordsforebygging en dag som dessverre bare blir viktigere og viktigere. Mellom 500 og 600 hundre nordmenn velger å ta sitt eget hvert år. Livet ble rett og slett for vanskelig å leve. Helsevesenet.  Psykiatrien og samfunnet må være sitt ansvar bevisst på å forebygge dette. Det må bygges mer toleranse og aksept rundt  psykisk helse så det og oppsøke noen å snakke med ikke føles som en umulig milepæl. Det er viktig å huske på at vi alle har en psykisk helse, og vi har alle et ansvar om å se menneskene rundt oss uten fordømmelse enten det handler om noen med en eller flere psykisk diagnoser, i depresjoner, angst og eller i dype og vanskelige livskriser. Vi tror nok ikke selv, men det kan skje oss alle. Jeg kjenner flere og to av dem står og har alltid stått hjertet mitt veldig nært. Du kan lese historien om “Jenta i den blå genseren” som handler om en av mine aller nærmeste venninner som fikk en tung psykisk diagnose som tenåring her. 

Man trenger ikke forstå alt men som jeg alltid har tenkt er at jeg skal gjøre mitt ytterste for å se dem som seg selv. Jeg vil le høyt med dem så vel som jeg vil klemme dem, lytte og være der når mørket kommer.

Men i mange tilfeller slår det faktum at noen nær deg i det hele tatt har eller har hatt selvmordstanker ned som en bombe. Selvmord eller selvmords forsøk planlegges ofte helt i det stille. Kanskje fordi valget er så personlig men jeg tror også mye handler om at både har det så vondt med seg selv at man i mange tilfeller ikke klarer å sette ord på det, verken for seg selv eller andre. Det er rett å slett for mørkt og smertefullt. 

Mange vil nok også skåne sine nærmeste for smerten og mørket de bærer til de slutt ikke orker mer.  Noen får ikke et eneste forvarsel før noen av ens kjære tar livet av seg. Det gir Tuva Novotny sin hjerteskjærende film “Blindsone” et grusomt realistisk bilde på. Der en mor finner sin tenåringsdatter livløs på bakken etter at hun har hoppet av vinduet på boligblokken der hun bor. 

 Skuespiller Pia Tjelta gjør sin sterkeste rolletolkning noensinne. Du får fysisk vondt i hjertet av medfølelse av å se det sterke dramaet som utspiller seg på lerret. Det viser tydelig hvilken ufattelig smerte en slik handling eller rettere sagt valg knuser hjertet på pårørende, venner ja kanskje utrolig flere enn den døde noensinne kunne forestille seg.  Tuva Novotny har forstått noe viktig vår egen Else Kåss Furuseth har gjort sitt ytterste for de siste årene nemlig å snakke om selvmord for å gi kunnskap og rom for samtale rundt noe så jævlig men så utrolig viktig som å snakke om selvmordstanker og ønske om å ta sitt eget liv. 

Å dele smerten gjør den mindre og håpet større. 

Følg serien : ” Else om selvmord” fra 10- 14 September kl.21. 30 på TVNorge.

Trenger du hjelp?
Akutt selvmordsfare: 113
Kirkens SOS: 22 40 00 40 (Tilgjengelig 24/7!)
Mental Helse: 116 123 (Tilgjengelig 24/7!)

Helt til slutt legger jeg ved en spesiell sang jeg fant i en vanskelig tid da sorg brant som ild i hjertet mitt. Tør å se mennesker i øynene og høre på de virkelige, ekte svarene. Det at du tar deg tid kan gjøre en vond dag vesentlig bedre. Det fineste vi mennesker kan gi hverandre er håp. 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Uff! Dette er et tema jeg har så lite greie på og som det ER veldig vanskelig både å snakke om og å skrive om. Vet jo at du har opplevd det i din nærmeste krets. Selv har det “kun” skjedd en nokså fjern barndomsvenn av meg, og det begynner å bli mange år siden, men det var likevel ett stort sjokk, den gangen. En jeg husker som en livsglad ung gladgutt som ble rammet av psykisk sykdom. (Altså fjern i betegnelse av at vår kontakt hadde ebbet ut i de siste årene før dette hendte) Her var det mislykket psykiatri inn i bildet. Et sykdomsbilde som legene den gangen mente bare kunne kureres med piller. Noe det da defintivt ikke gjorde. Det visste vedkommende også i denne saken og,følte at han ikke ble hørt på det områdeo Og det bidro til hans valg i 2002.
      Jeg kjenner jo en del til din historie rundt dette og hvordan det har rammet deg. Flott at du tør da opp det og skrive om det og bra at mediene setter mer fokus på det og.Det trengs virkelig. Det er mellom 500 og 600 som tar livet sitt hvert år i Norge, i lille Norge.. Det er et signal om at noe er riv ruskende galt. Det heter seg at vi skal liksom være “Verdens beste land å bo i.” Men når vi har slike tall så lurer jeg på… Er vi??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg